Myöhästynyt tilinpäätös voi tulla kalliiksi

Yritysten hallinnollisten velvoitteiden hoitaminen voi joskus venyä turhankin pitkälle, mutta PRH:n (Patentti- ja rekisterihallituksen) uudet seuraamusmaksut muuttavat pelisääntöjä vuoden 2025 alusta lähtien. Tilinpäätöksen tai rekisteritietojen laiminlyönti ei enää tarkoita vain muistutusta – nyt PRH voi määrätä satojen eurojen maksuja. Tiedätkö, miten oma yrityksesi voi välttää ne?

Uusi tilinpäätöksen myöhästymismaksu koskee joulukuussa 2024 ja sen jälkeen päättyvien tilikausien tilinpäätöksiä. Käytännössä PRH alkaa määrätä maksuja syksystä 2025 alkaen.

Maksu riippuu myöhästymisen kestosta:

  • 150 euroa, jos tilinpäätös on ilmoitettu enintään 2 kuukautta myöhässä
  • 300 euroa, jos tilinpäätös on ilmoitettu 2–4 kuukautta myöhässä
  • 600 euroa, jos tilinpäätös on ilmoitettu yli 4 kuukautta myöhässä tai tilinpäätöstä ei ole ilmoitettu.

Maksu on kaksinkertainen, jos yritysmuoto on julkinen osakeyhtiö tai eurooppayhtiö tai tilinpäätöstä ei ole ilmoitettu ajoissa kahdelta tai useammalta peräkkäiseltä tilikaudelta.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tilinpäätöksen myöhästyminen tai puutteelliset tiedot kaupparekisterissä voivat johtaa useiden satojen eurojen maksuihin. Uudistus on merkittävä, ja se koskee suurta osaa suomalaisista yrityksistä – erityisesti osakeyhtiöitä ja osuuskuntia. 

Hyvin ennakoitu on puoliksi tehty 

Tilinpäätöksen toimittaminen ajoissa vaatii suunnitelmallisuutta. Yrityksen kannattaa huolehtia siitä, että kirjanpito on ajan tasalla jo pitkin vuotta eikä vasta tilikauden lopussa. Kun taloushallinto toimii ennakoivasti ja rutiinit ovat kunnossa, ei tilinpäätöksen kokoaminen aiheuta viime hetken paniikkia tai viivästyksiä.

Tässä kohtaa voitte luottaa Accadoon. Me huolehdimme siitä, että asiakkaidemme kirjanpito etenee järjestelmällisesti, dokumentit ovat kunnossa ja tilinpäätös toimitetaan ajoissa, ilman yllätyksiä. Olemme apuna myös kaupparekisteritietojen ajantasaisuuden varmistamisessa. 

Asiantunteva taloushallinnon kumppani huolehtii automaattisesti sovituista osa-alueista ja viranomaisilmoituksista, jolloin kokonaisuuden hallitseminen on huoletonta ja sujuvaa. Ota yhteyttä ja suunnitellaan yrityksenne seuraavat askelmerkit kohti huoletonta taloushallintoa!